Dropshipping zasadza się na systemie trójstronnym pomiędzy klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu online, klient korzysta ze strony e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie posiada w magazynie.
Z chwilą złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W tym systemie detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktów, który nie zajmuje się logistyką. Odpowiedzialność za logistykę spoczywa na dostawcy. Ten sposób sprzedaży daje sprzedawcy sporą elastyczność i pozwala mu skupić się tylko na sprzedaży.
Dla sprzedawcy dopiero rozpoczynającego swoją przygodę z e-handlem, dropshipping ma oczywiste zalety, których nie należy pomijać. W systemie tym, nie musisz inwestować olbrzymiego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niewielką sumą pieniędzy, co jest kapitalnym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie ma ryzyka posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Wspaniała jest też możliwość posiadania bogatego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku prowadzenia działalności. Jest to wielka atrakcja dla młodego przedsiębiorstwa.